Slanketips

Her finder du slanketips til at gøre din slankekur lettere at gennemføre.

01. 10 måder at øge forbrændingen

Med en øget forbrænding vil kroppen hurtigere skille sig af med den overskydende energi, som bl.a er oplagret i fedtdepoterne i kroppen. Ved en øget forbrænding bruger kroppen flere kalorier på at holde kroppen igang, end den ville med en lav forbrænding. En høj forbrænding vil altså gøre din slankekur lettere at gennemføre.

01.

Drik vand
Forskning viser at din passive forbrænding vil blive øget med op til 30% i en time, ved blot at drikke et par glas vand. Hvis du har svært ved at drikke mere vand, kan du snyde lidt ved at pifte vandet op med lidt agurk, lime eller citron.

02.

Spis stærk mad
Chili indeholder naturligt stoffet capsaicin som hjælper med at sætte gang i forbrændingen, så hold endeligt ikke tilbage på den stærke mad.

03.

Spis protein
Vores krop bruger mere energi på at omsætte protein til energi. Derudover mætter protein godt, og gør at du i sidste ende spiser færre hurtige kulhydrater.

04.

Drik grøn te
Studier har vist at grøn te, efter at have spist, hjælper med at øge forbrændingen.

05.

Drik kaffe
Kaffe indeholder koffein som naturligt øger kroppens forbrænding.

06.

Huske Omega-3
Omega-3 er også kendt som det sunde fedtstof, som bl.a. hjælper med at øge forbrændingen. Omega-3 findes i fisk, valnødder, hørfrø og rapsolie.

07.

Fibre i kosten
Fibre hjælper med at holde dig mæt i længere tid, ved at fylde mavesækken. Fibrerige fødevarer kræver ofte mere energi for at kroppen kan optage det.

08.

Konditionstræning
Forskning har vist at 45 minutters aktivitet på en cykel kan øge din forbrænding i hele 12 timer. Der er derfor ingen undskyldning for at vælge bussen frem for cyklen.

09.

Muskler frem for fedt
Muskler forbrænder flere kalorier end fedt og ser også betydelig bedre ud.

10.

Ændre din kropstemperatur
Hvad enten din krop har det varmt eller koldt, kommer den til at bruge energi på enten at varme din krop op, eller ved at afkøle den. Der er derfor ingen grund til ikke at give den ekstra gas under træningen for at få varmen og dermed give kroppen mere at lave.

02. Mejeriprodukter udskiller fedt

I mange slankekure er mejeriprodukter ondskaben selv, men ny dansk forskning har vist at ved at supplere dine måltider med mejeriprodukter udvinder kroppen mere fedt. Det skyldes den calcium der findes i mejeriprodukter, da fedtet, indtaget fra maden, vil binde sig til calcium og dermed blive udskilt gennem afføringen.
Især magre mejeriprodukter vil være gavnlige som supplement. Eksempelvis yoghurt, hytteost eller feta.

03. Spis ikke foran fjernsynet

Når man er distraheret er man ikke opmærksom på hvor meget man spiser. Det er ligemeget hvad der distraherer dig, fjernsyn eller en spændende samtale, så vil det fjerne dit focus fra maden og du risikerer derved at spise 10% mere mad. Hvis du forsøger at spise mindre, så sørg for at du spiser i et ordentlig oplyst rum, hvor maden er i fokus.

04. Undgå oppustet mave

Her finder du nogle tips til at undgå den oppustede mave og i processen vil du sikkert smide et par kilo.

01.

Undgå ikke kulhydrater, kun de hurtige kulhydrater. Dvs. det lyse brød, sukker, pasta osv.

02.

Spis proteiner og grove grøntsager. Disse bidrager til sunde muskler og er vigtigt for hjernen.

03.

Spis fornuftigt. Skift sodavand ud med vand, lyst brød ud med mørkt og slik ud med gulerødder.

04.

Få mindst 7 timers søvn hver nat. Når kroppen ikke får nok søvn, har du brug for mere energi, og vil være mere tilbøjelig til at overspise især usunde ting.

Hvis du vil være sikker på at maven ikke er oppustet, skal du forberede dig mindst dagen før. Følg rådene foroven og du vil hurtigt kunne mærke forskellen.

05. Hold alkoholen på et minimum

Ofte glemmer folk at der selvfølgelig også er kalorier i det man drikker. Især alkohol, der fuld af sukker og kalorier er farlig at indtage på en slankekur. Du bør forsøge at undgå alkohol så meget som muligt hvis du har i sinde at tabe dig.

06. Væk fra buffeten

Det siger nok lidt sig selv, men folk spiser op til 60% flere kalorier når de spiser fra en buffet. Et god råd, hvis du er inviteret til fest og det står på ta-selv: Start med at lave din potion mad. Find ud af hvor meget mad du har brug for og tag det med det samme. Når så du skal til at spise det, så sørg for at du ikke er for distraheret i samtaler og lignende når du spiser. Før kun gaflen op til ansigtet når du har al focus på maden, ellers så vent lidt. På den måde holder du samtidigt små pauser imens du spiser hvilket gør det lettere for dig at registrer når du begynder at føle dig mæt.

Et andet råd er at holde variationen af mad til højest 4 typer. Ofte, ved en buffet, vil man smage lidt af hvert, men i dette tilfælde øger variation kalorieindtaget. Det er langt lettere for dig at holde kalorietallet nede ved højest at spise 4 forskellige typer mad. Så udvælg dem du bedst kan lidt og lad det andet ligge.

07. Start en maddagbog

For let at holde styr på hvor meget du har spist i løbet af dagen kan du med fordel holde en maddagbog. I det moderne Danmark kan det være så simpelt som et billede af din mad, smidt op på instagram. Men husk at gå igennem dagbogen / billederne i slutningen af dagen for at finde ud af hvor det går galt med snacking for at blive bedre til at holde kalorietallet nede.

08. Spis af en lille tallerken

Studier har vist at hvis man spiser 45% mere mad ved at fordoble sin tallerken. Ved at spise fra en tallerken der er halvt så stor som man normalvis ville spise af, kan man altså reducere indtagning af mad med 55%. Dette skyldes at vi ser maden i forhold til tallerkenen. Hvis man spiser et stort kyllingebryst fra en stor tallerken, vil der samtidigt være plads til en masse andet mad derpå. Men spiser man i stedet fra en lille tallerken vil kyllingebrystet fylde det meste, hvis ikke det hele. Derved har vi reduceret størrelsen på en “tallerkenfuld” til det halve. Når man har spist hvad der er på tallerkenen kan man evaluere om man virkelig er mere sulten. Denne evaluering vil du højest sandsynligt ikke tage midvejs hvis du spiser fra an stor tallerken.

09. Lær dit stofskifte at kende

Jo mere fed du er jo højere er dit stofskifte.
Fedme kommer af at man indetager mere energi end man bruger. Kroppen omdanner herefter den overskydende energi til fedt. Så hvis man indtager flere kalorier end man bruger, vil man tage på i vægt.

10. Øg mæthedsfornemmelsen

Vi føler mæthed ved at maven strækker dig ud. Det sker oftest når vi spiser og drikker. Men desværre løber vand hurtigt ud af maven igen, så det er ikke en langvarig løsning i sig selv. Dog viser forskning at ved at blende sin mad, og dermed blande maden med sit vand, bliver vandet i maven i længere tid, og hjælper med at holde maven udstrakt i længere tid og dermed med at holde mætheden i længere tid. Forskning viser at ved at blende mad og væske kan man holde mætheden i op til en time længere end hvis vandet ikke var blended ind. Suppe er derfor en rigtig god løsning til at holde mætheden ved lige.

Hvad mætter mest af fedt, protein og kulhydrater?

Protein er videnskabeligt bevist til at holde os mætte i længere tid. Magert protein, som kylling uden skind, fisk, bønner og tofu, vil være at foretrække i en slankekur for at holde sig mættere i længere tid uden at indtage flere kalorier.

11. Spis sundere og forbedre dit syn

Ny forskning viser at ved at spise spinat, kiwi eller kål dagligt kan du forbedre dit syn.

Prøv også en beregner

BMI beregnerBMR beregnerBeregn idealvægtKalorieberegnerBeregn fedtprocent