Slanketip: 10 måder at øge forbrændingen

Med en øget forbrænding vil kroppen hurtigere skille sig af med den overskydende energi, som bl.a er oplagret i fedtdepoterne i kroppen. Ved en øget forbrænding bruger kroppen flere kalorier på at holde kroppen igang, end den ville med en lav forbrænding. En høj forbrænding vil altså gøre din slankekur lettere at gennemføre.

01.

Drik vand
Forskning viser at din passive forbrænding vil blive øget med op til 30% i en time, ved blot at drikke et par glas vand. Hvis du har svært ved at drikke mere vand, kan du snyde lidt ved at pifte vandet op med lidt agurk, lime eller citron.

02.

Spis stærk mad
Chili indeholder naturligt stoffet capsaicin som hjælper med at sætte gang i forbrændingen, så hold endeligt ikke tilbage på den stærke mad.

03.

Spis protein
Vores krop bruger mere energi på at omsætte protein til energi. Derudover mætter protein godt, og gør at du i sidste ende spiser færre hurtige kulhydrater.

04.

Drik grøn te
Studier har vist at grøn te, efter at have spist, hjælper med at øge forbrændingen.

05.

Drik kaffe
Kaffe indeholder koffein som naturligt øger kroppens forbrænding.

06.

Huske Omega-3
Omega-3 er også kendt som det sunde fedtstof, som bl.a. hjælper med at øge forbrændingen. Omega-3 findes i fisk, valnødder, hørfrø og rapsolie.

07.

Fibre i kosten
Fibre hjælper med at holde dig mæt i længere tid, ved at fylde mavesækken. Fibrerige fødevarer kræver ofte mere energi for at kroppen kan optage det.

08.

Konditionstræning
Forskning har vist at 45 minutters aktivitet på en cykel kan øge din forbrænding i hele 12 timer. Der er derfor ingen undskyldning for at vælge bussen frem for cyklen.

09.

Muskler frem for fedt
Muskler forbrænder flere kalorier end fedt og ser også betydelig bedre ud.

10.

Ændre din kropstemperatur
Hvad enten din krop har det varmt eller koldt, kommer den til at bruge energi på enten at varme din krop op, eller ved at afkøle den. Der er derfor ingen grund til ikke at give den ekstra gas under træningen for at få varmen og dermed give kroppen mere at lave.
Forrige slanketip Næste slanketip

Prøv også en beregner

BMI beregnerBMR beregnerBeregn idealvægtKalorieberegnerBeregn fedtprocent