Slanketip: 10 måder til at øge forbrænding

Med en øget forbrænding vil kroppen hurtigere skille sig af med den overskydende energi, som bl.a er oplagret i fedtdepoterne i kroppen. Ved en øget forbrænding bruger kroppen flere kalorier på at holde kroppen igang, end den ville med en lav forbrænding. En høj forbrænding vil altså gøre din slankekur lettere at gennemføre.

 

Hjælp til at øge forbrænding

 

circle-1

Drik vand

Forskning viser at din passive forbrænding vil blive øget med op til 30% i en time, ved blot at drikke et par glas vand. Hvis du har svært ved at drikke mere vand, kan du snyde lidt ved at pifte vandet op med lidt agurk, lime eller citron.

circle-2

Stærk mad

Chili indeholder stoffet capsaicin som hjælper med at sætte gang i forbrændingen, så hold endeligt ikke tilbage på den stærke mad.

circle-3

Spis protein

Vores krop bruger mere energi på at omsætte protein til energi. Derudover mætter protein godt, og gør at du i sidste ende spiser færre hurtige kulhydrater.

circle-4

Drik grøn te

Studier har vist at grøn te, efter at have spist, hjælper med at øge forbrændingen.

circle-5

Drik kaffe

Kaffe indeholder koffein som øger kroppens forbrænding.

circle-6

Husk Omega-3

Omega-3 er også kendt som det sunde fedtstof, som bl.a. hjælper med at øge forbrændingen. Omega-3 findes i fisk, valnødder, hørfrø og rapsolie.

circle-7

Fibre

Fibre hjælper med at holde dig mæt i længere tid, ved at fylde mavesækken. Fibrerige fødevarer kræver ofte mere energi for at kroppen kan optage det.

circle-8

Konditionstræning

Forskning har vist at 45 minutters aktivitet på en cykel kan øge din forbrænding i hele 12 timer. Der er derfor ingen undskyldning for at vælge bussen frem for cyklen.

circle-9

Muskler over fedt

Muskler forbrænder mere end fedt og ser også betydelig bedre ud.

circle-10

Ændre din kropstemperatur

Hvad enten din krop har det varmt eller koldt, kommer den til at bruge energi på enten at varme din krop op, eller ved at afkøle den. Der er derfor ingen grund til ikke at give den ekstra gas under træningen for at få varmen og dermed give kroppen mere at lave.

Prøv også vores beregnere

BMR-beregner BMI-beregner Beregn idealvægt Kalorieberegner Beregn fedtprocent